تغییر نگاه مراکز خرید به سمت مشتری!

تغییر نگاه مراکز خرید به سمت مشتری!

شرکت نرم‌افزاری دایاتک که زیرمجموعه شرکت باسابقه‌ دایا است، چند سالی است به بازار معرفی شده. دایاتک جوان برای دست‌یابی به اهداف، برقراری ارتباط با گروه مخاطبان اصلی و نشان دادن توانمندی‌هایش نیازمند حضور پررنگ در نمایشگاه‌های بین‌المللی مختلف است. بر همین اساس، یکی از استراتژی‌هایی که این شرکت در جهت بازاریابی و معرفی خود دنبال می‌کند، حضور در نمایشگاه‌هاست. همین موضوع سبب شد شرکت دایاتک در دومین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای نوین صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته (ایران ریتیل شو 2020) به دلیل حضور بزرگان خرده‌فروشی شرکت کند؛ نمایشگاهی که در آن متخصصان و مدیران مراکز فروش که عمده‌ترین گروه مخاطبان دایاتک هستند، حضور فعالی داشتند.

از طرفی، مجریان و نحوه برگزاری نمایشگاه، از سوی شاهرخ کشاورز، نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران و موسس ماهنامه تجارت طلایی، یکی دیگر از دلایل حضور دایاتک در ایران ریتیل شو 2020 بود. مجریان نمایشگاه به دلیل سابقه بالا توانسته بودند نمایشگاه باکیفیتی را برگزار کنند؛ کیفیتی که دایاتک با در نظر گرفتن آن در نمایشگاه حضور فعالی پیدا کرد.

 

رویکرد حضور در نمایشگاه

باشگاه مشتریان به مراکز خرید کمک می‌کند که مشتریان را نسبت به مراجعه دوباره ترغیب کنند. در این حالت آن‌ها به جای جذب مشتریان جدید، وقت و هزینه خود را صرف تکرار خرید مشتریان می‌کنند. مراکز خرید با نهادینه کردن فرهنگ سهم مشارکت مشتریان به جای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی و بازاریابی پرهزینه بر نگه‌داشت مشتریان متمرکز می‌شوند. رویکرد اصلی شرکت دایاتک در این نمایشگاه یاری رساندن به مراکز خرید و کسب‌وکارهای تجاری علاوه بر بازاریابی و جذب مشتریان در حوزه نگه‌داشت مشتریان است. چنین رویکردی زمانی که مدیران مراکز خرید نگاه ابزاری خود را نسبت به باشگاه مشتریان تغییر دهند، قابل اجراست؛ نگاهی که باعث هدر رفتن بودجه مراکز خرید خواهد شد. تغییر این نگاه باعث می‌شود مدیران ارزش‌های تولیدی ابزارهای خود را به‌دقت تحلیل کنند و از آن‌ها در بهبود عملکرد بهره‌برداری کنند. مادامی که ابزارها منجر به تکرار خرید مشتریان نشوند، ارزش واقعی تولید نمی‌کنند؛ ارزشی که روح تازه‌ای به سازمان می‌دمد و باعث می‌شود ابزار باشگاه مشتریان به سرنوشت مابقی ابزارها مانند CRM و… دچار نشود.

 

دستاوردهای دایاتک در نمایشگاه

 

از جمله دستاوردهای شرکت دایاتک در این نمایشگاه، فصلنامه سمت مشتری است که از سوی این شرکت تهیه و منتشر می‌شود و در این نمایشگاه نیز به مخاطبان معرفی شد. دایاتک از طریق این فصلنامه محتوای مفیدی برای فعالان حوزه باشگاه مشتریان ارائه می‌کند.

  • معرفی نرم‌افزار باشگاه مشتریان مراکز خرید و تک کسب‌وکارها

شرکت دایاتک در این نمایشگاه دو نسل نرم‌افزاری مراکز خرید و تک کسب‌وکارها در بازار را به مخاطبان معرفی کرد. هم‌چنین در این نمایشگاه مطرح شد که به‌زودی نسل نرم‌افزارهای کسب‌وکارهای بزرگ را نیز به این مجموعه اضافه خواهد کرد. با اضافه شدن این نسل، این شرکت در سال 1400 تبدیل به رتبه یک صنعت برنامه‌های وفاداری در ایران خواهد شد. تمام کسب‌وکارهایی که در یک سال گذشته از دایاتک خرید کرده‌اند، به ‌طور رایگان می‌توانند نسل سوم مجموعه را امتحان کنند.

  • ارائه راه‌کارهای تضمین‌شده

دایاتک در این نمایشگاه علاوه بر معرفی توانمندی‌ها، به ارائه رویکرد اصلی خود پرداخت. در این رویکرد دایاتک بیان می‌کند که فقط قصد فروش نرم‌افزار را ندارد و با هدف ارائه راه‌کارهای مناسب در حوزه باشگاه مشتریان و برنامه‌های وفادارسازی وارد میدان شده است؛ راه‌کارهایی که با تضمین و از سوی متخصصان حوزه وفاداری به کسب‌وکارها و مشتریان ارائه می‌شوند.

  • فرهنگ‌سازی و تغییر نگاه در خصوص باشگاه مشتریان

شرکت دایاتک در تلاش است نگاه ابزاری به باشگاه مشتریان را در میان مراکز خرید تغییر دهد. این موضوع یکی از سرفصل‌های حائز اهمیتی بود که در نمایشگاه به دنبال آن بود. چون این حقیقت وجود دارد که باشگاه مشتریان باید حلقه واسط میان مراکز خرید و مشتریان یا همان مشترکان باشد. تغییر این نگاه به باشگاه مشتریان باعث می‌شود کسب‌وکارها مشتریان را شریک تجاری خود بدانند و بخشی از سود مراکز را به آن‌ها واگذار کنند. در این حالت است که مشتریان یا همان مشترکان برای نقد سهام خود مجددا به مراکز خرید مراجعه می‌کنند. نهادینه شدن فرهنگ مشارکت مشتریان در سازمان‌ها یکی از مهم‌ترین اهدافی بود که دایاتک با حضور در نمایشگاه دنبال کرد؛ فرهنگی که با اجرای آن مراکز خرید و سازمان‌ها سناریوهای دقیقی را برای نگه‌داشت مشتریان تدوین می‌کنند.

  • ارتباطات جدید در نمایشگاه

نمایشگاه ایران ریتیل شو ارتباطات جدیدی با مراکز خرید و کسب‌وکارها برای دایاتک ایجاد کرد و شرکت پس از برگزاری نمایشگاه در حال رسیدگی و بررسی آن‌هاست تا از این طریق بتواند بیش از پیش، به مراکز خرید و کسب‌وکارهای تجاری در جاری‌سازی برنامه‌های وفاداری و مخصوصا باشگاه مشتریان یاری کند.

  • برگزاری پنل تخصصی در نمایشگاه

برگزاری پنل‌ تخصصی «اصالت برند» و حضور علیرضا نخجوانی، مدیرعامل دایامد، یکی دیگر از نقاط برجسته نمایشگاه ایران ریتیل شو 2020 بود. نخجوانی در پنل مطرح کرد: اصالت، سمت مشتری است و مشتریان باعث زنده ماندن کسب‌وکارها می‌شوند. تا زمانی که مشتریان به سمت برند سوق پیدا نکنند، برندها توان حضور در بازار را نخواهند داشت. بنابراین اصالت برند لازم است، اما شرط کافی برای حضور در بازار نیست. معمولا در نمایشگاه‌های بین‌المللی به مباحثی مانند فروش، تولید، صادرات و… پرداخته می‌شود و ایران ریتیل شو از معدود نمایشگاه‌هایی بود که به موضوع مشتری توجه ویژه‌ای داشت. حضور دایاتک در شکل‌گیری این توجه بی‌تاثیر نبود.

 

در پایان ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که دایاتک به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا شاخص‌های کلیدی مانند جذب مشتری، تکرار خرید، نرخ وفاداری، ارزش دوره‌ای مشتری و… را با عدد و رقم بسنجند و با سال‌های گذشته مقایسه کنند؛ شاخص‌هایی که در تحلیل‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و مدیران با بررسی آن‌ها متوجه می‌شوند کدام‌یک از آن‌ها را باید در آینده بسط دهند و کدام‌یک را حذف کنند. شایان ذکر است که دایاتک پس از این نمایشگاه نیز شرایط را برای برگزاری جلساتی با حضور متخصصان و کسب‌وکارها فراهم خواهد کرد. در این جلسات متخصصان دایاتک راه‌کارها و توانمندی‌های دایاتک را برای کسب‌وکارها تشریح خواهند کرد. چنین فعالیت‌هایی در جهت تغییر نگاه مدیران مراکز خرید نسبت به باشگاه مشتریان و توجه ویژه آن‌ها به برنامه‌های وفاداری انجام می‌شود. نگاهی که باید تغییر کند و مدیران نباید باشگاه مشتریان را فقط ابزار در نظر بگیرند. هم‌چنین شرکت دایاتک به‌زودی و پس از سپری شدن دوران کرونا همایش‌هایی با هدف تغییر نگاه و آگاه‌سازی درباره موضوعات باشگاه مشتریان برگزار خواهد کرد.

 

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها
برچسب ها
مقالات مرتبط
مقالات

برنامه‌های وفاداری فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوشاک

برنامه‌های وفاداری فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوشاک به شرط سلامت     با ظهور برندهای جدید در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوشاک و …

مقالات

مسئولیت اجتماعی چگونه می‌تواند بر برنامه‌های وفاداری تاثیر بگذارد؟

مسئولیت اجتماعی چگونه می‌تواند بر برنامه‌های وفاداری تاثیر بگذارد؟ تقویت اعتبار هدی رضایی، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی   از دهه …

مقالات

برنامه وفاداری در رستوران‌های زنجیره‌ای

برنامه وفاداری در رستوران‌های زنجیره‌ای وقتی ساندویچ‌ها قد می‌کشند! آرین طاهری   رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد و جک از جمله رستوران‌های …